Cirkusskola – För samarbete, kreativitet & Fokus.

Cirkusskolan lär på ett lekfullt sätt barn och ungdomar att samarbeta och att skapa en kreativitet med utgångspunkt från sig själva och andra. Eleverna lär sig att fokusera, koordinera och visa upp sig inför klasskamraterna. För att inspirera deltagarna ingår det lite showande på nycirkusskolan.

Endagsaktivitet I SKOLAn

Barnen får prova på en rad olika cirkuskonster, för att sedan specialicera sig inom någon gren i cirkus eller nycirkus.

De kan till exempel prova på att ligga på spikmatta, jonglering, balansering, snurra tallrikar och att gå på lina.

Det mest populära och vanligaste upplägget är en heldag per klass, där vi har cirkusskola hela skoldagen och följer klassens ordinarie rast- och lunchtider. Det går även att vara i klassrummet eller i en annan sal på skolan om inte idrottssalen är ledig.

Vill skolan ha kortare tid med cirkusskola, går det att träffa två eller tre olika klasser samma dag och passen kan då vara mellan 90-120 minuter.

Flerdagsaktivitet i SKOLAN

Uppvisning/introduktion med cirkusläraren/cirkuslärarna med efterföljande nycirkusskola under 60-minuterspass.

3x60 eller 5x60 minuter lärartimmar ingår per klass och dessa kan fördelas på flera dagar i rad eller en gång i veckan. Det går fint att anpassa antal gånger och längd på cirkusskolan. Det går att få in 4 st 60-minuterspass per dag.

Cirkusskolan kan till exempel avslutas med en föreställning av eleverna eller med öppet hus för föräldrar och syskon. Låt gärna elevernas cirkuskunskaper leva vidare genom att köpa in rekvisita till skolan.

tvådagar med NYcirkus I FÖRSKOLAN

Den äldsta kullen på förskolan träffas två dagar i rad. Varje tillfälle med nycirkus är 60 minuter. Se här för info www.nycirkus.se

Cirkusshow

Cirkusshow.se 35 eller 60 minuter med Richard Ljungman, där alla barn får prova på några cirkuskonster under föreställningen. Balansering, jonglering, trolleri, ballongfigurer, buktaleri, fakirkonster, ballongfigurer, mental magi och mycket publikdelaktighet i showen.

Välkommen att kontakta oss med eventuella frågor!

Kulturrådet har godkänt vår skapande skola-verksamhet via Förvaltningen för kulturutveckling. Alla kommuner i Sverige kan ta del av vår skapande skola-verksamhet.